Proiectul derulat face parte din proiectul naţional:
« Informarea şi educarea tinerilor consumatori din şcoli »
motto: Soarele nu a răsărit ca să apună, ci ca să lumineze până la asfinţit”
ARGUMENT
Manifestarea elevilor ca subiect activ în propria formare şi partener real în procesul educativ sporeşte rolul şi importanţa activităţilor educative nonformale. În sfera acestor activităţi, cele ce vizează formarea, exersarea şi dezvoltarea unor comportamente alimentare corecte şi sănătoase în familie şi în colectivitate au o contribuţie semnificativă în realizarea idealului educaţional, ideal vizat prin întreaga legislaţie naţională şi europeană comunitară în domeniul educaţiei.
DESCRIEREA PROIECTULUI
SCOP: Educarea populaţiei şcolare şi a adulţilor pentru promovarea sănătăţii şi a stării de bine, formarea unui stil de viaţă sănătos prin cultivarea respectului faţă de viaţa personală, sănătatea proprie şi a celorlalţi.
OBIECTIV GENERAL: Promovarea unor comportamente alimentare sănătoase adecvate sănătatii fizice şi psihice a elevilor.
Obiective specifice:
- Informarea grupurilor ţintă asupra nevoilor alimentare ale copilului/tânărului/adultului şi necesarul recomandat.
- Dobândirea unor deprinderi/comportamente corecte pentru alimentaţia copilului.
- Formarea deprinderilor de prelucrare igienică şi corectă a alimentelor pentru valorificarea potenţialului lor nutritiv.
- Evidenţierea principalelor tulburări/afecţiuni digestive, cauzate de o alimentaţie incorectă.
- Identificarea modelului alimentar al elevilor şi a efectelor acestuia asupra sănătăţii;
- Informarea părinţilor despre efectele alimentaţiei asupra randamentului şcolar al elevilor;
- Informarea elevilor si membrilor comunitatii despre drepturile consumatorilor;
- Identificarea riscurilor de a achiziţiona produse alimentare sau de a presta servicii care pot prejudicia sănătatea organismului;
- Crearea unei relaţii de cooperare şi de lucru în echipă între formator-părinte-copil/tânăr. Creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice în ceea ce priveşte promovarea la nivelul unităţilor şcolare a unui stil de viaţă sănătos prin alimentaţia corectă.
- GRUPUL TINTA: elevii CSEI Brasov
COLABORATORI: voluntari:
a.) liceeni:
– Colegiul National Economic „Andrei Barseanu„ Brasov
– Grup Scolar Ind. “Victor Jinga” Sacele
b.) studenti masteranzi Facultatea de Psihologie si Pedagogie, Univ. Spiru Haret
c.) parinti
DURATA
Proiectul s-a derulat in cursul anului scolar 2009-2010
Teme si activitati propuse:
- Pachetelul cu mancare
- Eticheta, produs, reclama
- Legumele si fructele -prietenii nostri fideli
- Vitaminele: prieteni sau dusmani
- Cosul meu de cumparaturi
- Alimentatia sanatoasa si placerea de a ma juca o
- Piramida alimentelor
- Teme la alegerea grupurilor
DESFASURAREA ACTIVITATILOR PE GRUPE:
grupa I: Tema
“Legumele si fructele – prietenii nostri fideli”
Cadre didactice colaboratoare – corp A
prof,psihopedagogie speciala Marian Daniela – resp.grupa
prof.terapie complexa si integrata Abaza Mihaela
prof.terapia tulburarilor de limbaj Coman Paula
prof.psihopedagogie speciala Lavric Elena
prof,psihopedagogie speciala Constantin Mihaela
prof.terapie complexa si integrata Catea Alexandra
prof.terapie complexa si integrata Potopea Rodica
Participanti:
Elevii claselor I A, a III-a A, a III-a B
Activitati desfasurate:
- Ghicitori simpatice pentru copii inteligenti
- “Legumele si fructele se prezinta!”- vizita la piata de legume si fructe – martie
- La cumparaturi in supermarket
- “ Si eu mananc sanatos!” – act. gospodaresti: salata orientala, salata de fructe – aprilie
- “In imparatia legumelor si fructelor” – Carnaval-Concurs – mai
- Fise logopedice – legume si fructe (Caiet de lucru)
- grupa a II-a: Teme
“Vitaminele: prieteni sau dusmani”
“Cosul meu de cumparaturi”
Cadre didactice colaboratoare – corp A
prof.psihopedagogie speciala Tata Angela – resp.grupa
prof,psihopedagogie speciala Bulea Amalia
prof.terapie complexa si integrata Pintea Elena
prof.terapia tulburarilor de limbaj Ivascu Iudit
prof,psihopedagogie speciala Crangus Teodora
prof.terapie complexa si integrata Gomoescu Eugen
prof.activitati de preprofesionalizare Dan Vasile
Participanti:
Elevii claselor a VII-a A, a IX-a A, a IX-a B
Voluntari: elevii clasei a XII-a Gr.Sc.Victor Jinga Sacele”, masteranzi psihologie.
Activitati desfasurate:
- “Minunata lume a vitaminelor”- caiet de lucru l “Petrecerea ananasului”
- “Salata de fructe”
- “Cosuletul cu legume vesele si colorate”
- “Cosul cu fructe miraculoase”- fise de lucru
- Confectionare materiale: jocuri didactice, etichete pentru borcane, joc puzzle “Importanta vitaminelor”, joc “ Poveste dupa imagine!”, joc de carti : “Pacaliciul alimentatiei”, joc “ Cosuletul de cumparaturi”
- Grupa a III-a: Teme
“Alimentatia sanatoasa si placerea de a ma juca”
“Piramida alimentelor”
Cadre didactice colaboratoare – corp A
prof.activitati de preprofesionalizare Pascu Rodica-resp.grupa
prof,psihopedagogie speciala Pop Violeta
prof,psihopedagogie speciala Pop Anisoara
prof.terapie complexa si integrata Szekely Krisztina
prof,psihopedagogie speciala Ardelean Ana
prof.terapie complexa si integrata Aiacoboaie Maria
prof.terapie complexa si integrata Marcu Cristina
prof.terapia tulburarilor de limbaj Niculina Vaietus
Participanti:
Elevii claselor a VI-a A ,a VII-a A, a VII-a B, a VIII-a A
Voluntari:elevii clasei a X-a Colegiul National Economic „Andrei Barseanu”Brasov
Activitati desfasurate:
- ,,Cuburile alimentaţiei,,
- ,,Piramida alimentaţiei,,
- ,,Bucătarul iscusit,,
- ,,Floarea alimentaţiei,,
- ,,Reţeta preferată: Salata orientală,,
- ,,Alimentaţia sănătoasă şi plăcerea de a ne juca”
- “ Zâna alimentaţiei pe tărâmul nutriţiei”
Cu prilejul participării la proiectul educaţional “Un zâmbet frumos, un zâmbet sănătos”, elevii clasei a VI-a B au învăţat despre importanţa alimentaţiei sănătoase şi s-au împrietenit cu aliaţii sănătăţii, fructele şi legumele.
Activităţile de stimulare senzorială şi cognitivă desfăşurate sub formă de joc au fost pe placul tuturor.